Πέμπτη 11 Ιουλίου 2013

ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΤΑΠΑ

Για τη δημόσια συζήτηση για το ΤΑΠ

Τη Δευτέρα 8 Ιουλίου πραγματοποιήθηκε δημόσια συζήτηση του Σ.Ε.Α. για το παρόν και το μέλλον του ΤΑΠ.

Τη συζήτηση παρακολούθησαν ο Διευθυντής του Γραφείου του Υπουργού Πολιτισμού & Αθλητισμού κ. Σαρακατσάνης και ο Νομικός Σύμβουλος κ. Βλασσόπουλος μεταφέροντας τη διάθεση του Υπουργού να θέσει σε προτεραιότητα και να βρει λύση για πιεστικά προβλήματα που έχουν ανακύψει από την αδυναμία του ΤΑΠ να καταβάλλει τα λειτουργικά έξοδα των Εφορειών Αρχαιοτήτων και των Μουσείων. Το θέμα αυτό θα απασχολήσει μεταξύ άλλων, τη συνάντηση που θα πραγματοποιήσει σήμερα το ΔΣ του ΣΕΑ με τον Υπουργό, κ. Π. Παναγιωτόπουλο.

Από τη συζήτηση αναδείχτηκαν τόσο η αναγκαιότητα ύπαρξης του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων και ο νευραλγικός του ρόλος, όσο και οι δυνατότητες εκσυχρονισμού και ανάπτυξής του, προκειμένου να ανταποκριθεί στις σύχρονες ανάγκες των μνημείων.


ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ “ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΕΩΝ”
Δευτέρα 8 Ιουλίου 2013

Το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων ιδρύθηκε με τη σημερινή του μορφή –Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου– το 1977, ως φορέας αναδιανομής των πόρων, που προέρχονται από τις διάφορες μορφές αξιοποίησης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, διαθέτοντάς τους για την προστασία, ανάδειξη και προβολή των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων της χώρας μας και τη στήριξη του έργου της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Πρόκειται για ένα κοινό Ταμείο, που διαχειρίζεται τα έσοδα από τα μνημεία προς όφελος των ίδιων των μνημείων.
Η μέριμνα για την ύπαρξη ενός Ταμείου, που θα διαχειρίζεται τα χρήματα για τις απαλλοτριώσεις, την προστασία των αρχαιοτήτων και τη διενέργεια ανασκαφών, κατέστη απαραίτητη ήδη από το 1929, γεγονός που τότε αποτελούσε ύψιστη προτεραιότητα για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς. Όμως ήδη από τον ιδρυτικό νόμο του 1977, οι σκοποί του διευρύνθηκαν (πρβλ. άρθρο 2):
  • απαλλοτρίωση και εξαγορά αρχαιολογικών χώρων και ακινήτων υπέρ του ΥπουργείουΠολιτισμού
  • συντήρηση, διαμόρφωση, εξωραϊσμός μνημείων, χώρων και μουσείων
  • κατασκευή και επισκευή κτιρίων μουσείων και συλλογών
  • έκδοση και διάθεση ειδικών αρχαιολογικών μελετών και περιοδικών και εκδόσεων γενικότερου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος
  • παραγωγή και διάθεση οπτικού υλικού αρχαιολογικού περιεχομένου
  • δημιουργία και λειτουργία εργαστηρίων για την παραγωγή εκμαγείων και πιστών αντιγράφων μουσειακών έργων
  • παραγωγή και διάθεση μουσειακώναντιγράφων και εφαρμογών αρχαιολογικών θεμάτων παραγωγής ΤΑΠΑ (εκμαγεία, τοιχογραφίες, βυζαντινές εικόνες, κοσμήματα κλπ.) και πωλητέων ειδών τρίτων επί παρακαταθήκη
  • οργάνωση εκθετηρίων-πωλητηρίων σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας για τη διάθεση των ειδών παραγωγής του ΤΑΠΑ
  • οργάνωση εκθέσεων αρχαιολογικού περιεχομένου με αντίγραφα αρχαίων έργων τέχνης σε συνεργασία με το ΥΠΠΟ ή άλλους φορείς
  • είσπραξη τελών και νομική κατοχύρωση των πνευματικών δικαιωμάτων του ΤΑΠΑ
  • άσκηση εποπτείας επί των ιδιωτικών επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων που κατασκευάζουν και πωλούν αντίγραφα αρχαίων αντικειμένων
  • εκμίσθωση ακινήτων του ΥΠΠΟ και αναψυκτηρίων σε αρχαιολογικούς χώρους.

Οι σκοποί αυτοί θα μπορούσαν να ομαδοποιηθούν ως εξής:
  •  απαλλοτριώσεις για αρχαιολογικούς σκοπούς
  • λειτουργικά έξοδα Εφορειών Αρχαιοτήτων και Μουσείων (λογαριασμοί κοινής ωφέλειας, έξοδα κίνησης, αναλώσιμα κ.ά.)
  • έξοδα για το προσωπικό του ΥΠΠΟ (εξαιρέσιμα φυλάκων, αμοιβή καταδυόμενου προσωπικού, ασφάλεια καταδυόμενου προσωπικού)
  • διαμόρφωση αρχαιολογικών χώρων, συντήρηση Μουσείων και Συλλογών (ενημερωτικές πινακίδες, κατασκευή βοηθητικών εγκαταστάσεων στους αρχαιολογικούς χώρους)
  • διαχείριση αναψυκτηρίων και πωλητηρίων στα Μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους
  • διαχείριση ακίνητης περιουσίας του Υπουργείου Πολιτισμού
  • κατασκευή και διάθεση εκμαγείων και ακριβών αντιγράφων καθώς και σύγχρονων παραγωγών
  • έκδοση ενημερωτικών οδηγών για τους αρχαιολογικούς χώρους και τα Μουσεία (τρίπτυχα, οδηγοί) και έγκριση των αντίστοιχων εκδόσεων ιδιωτών
  •  είσπραξη τελών από τη χρήση αρχαιολογικών χώρων (εκδηλώσεις σε μνημεία κ.ά.) και την εν γένει χρήση οπτικού υλικού από την πολιτιστική κληρονομιά (κινηματογραφήσεις, χρήση εικόνων σε εκδόσεις, διαδίκτυο κ.ά.)
  •  επιστημονικές εκδόσεις και δημοσιοποίηση αποτελεσμάτων ανασκαφικών ερευνών: έκδοση του Αρχαιολογικού Δελτίου (Χρονικά και Μελέτες), έκδοση αρχαιολογικών διατριβών.
  • Το πιο σημαντικό, όσον αφορά τους σκοπούς του Ταμείου, αναφέρεται στην αρχή του ίδιου άρθρου: για την εξυπηρέτηση των σκοπών της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Αναστήλωσης. Ο σκοπός του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων δεν είναι απλώς οικονομικός, καθώς σχετίζεται άμεσα με την προστασία των μνημείων και τη διαχείριση:
  • με την εικόνα των αρχαιολογικών χώρων και την εξυπηρέτηση των επισκεπτών σε αυτούς (από την έκδοση του εισιτηρίου και τις ώρες λειτουργίας έως το αναψυκτήριο και την καθαριότητα, καθώς όλα αυτά συνθέτουν την εικόνα του αρχαιολογικού χώρου που εισπράττει ο επισκέπτης)
  • με την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς: από τον οδηγό του Μουσείου μέχρι τη χρήση του σε μία κινηματογράφηση και το αναμνηστικό που θα αγοράσει κάποιος, καθώς όλα αυτά συντελούν στην εικόνα που διαμορφώνεται για την πολιτιστική κληρονομιά.
  • με την υποβοήθηση της έρευνας και της δημοσίευσης του τεράστιου επιστημονικού έργου των σωστικών και συστηματικών ανασκαφών, που διεξάγει ο επιστημονικός γίγαντας, που είναι η Αρχαιολογική Υπηρεσία
  • με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΥΠΠΟ με γνώμονα την προστασία του πολιτιστικού και αρχιτεκτονικού περιβάλλοντος (π.χ. μεσαιωνική πόλη Ρόδου)
Κάνοντας ένα άλμα και φθάνοντας στο σήμερα, θα θέλαμε να συζητάμε πώς θα επικαιροποιηθούν οι σκοποί και η λειτουργία του ΤΑΠΑ με βάση τις σύγχρονες ανάγκες των επισκεπτών σε μνημεία και Μουσεία:
  • με σύγχρονα πωλητήρια και νέες παραγωγές
  • με αναβάθμιση των αναψυκτηρίων σε πολιτιστικούς πολυχώρους
  • με χρήση νέων τεχνολογιών για την είσπραξη των εισιτηρίων, την ξενάγηση των επισκεπτών (τεχνολογίες μέσω κινητών τηλεφώνων, ηλεκτρονικοί ξεναγοί κλπ.)
  • με αναβάθμιση και επέκταση των εκδόσεων
  • με κεντρικό ρόλο του ΤΑΠΑ στη διεθνή προβολή αρχαιολογικών χώρων και Μουσείων, ώστε να μπορέσουν και τα νέα μουσεία (λ.χ. αυτά που αποδόθηκαν στο κοινό με τα έργα του Γ΄ ΚΠΣ και τώρα του ΕΣΠΑ) να ενταχθούν στις πολιτιστικές και τις τουριστικές διαδρομές
  • με την υποβοήθηση της ερευνητικής δουλειάς της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας
Δυστυχώς, τα γεγονότα μας οδηγούν πίσω! Γιατί πώς να συζητήσεις όλα τα παραπάνω, όταν αυτή τη στιγμή
το ΤΑΠΑ –και διά αυτού η Αρχαιολογική Υπηρεσία– αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στο βασικό τους ρόλο
οι Οργανισμοί του δημοσίου έχουν μπει στο στόχαστρο προκειμένου να «εξοικονομηθεί δημοσιονομικό όφελος» (υποτίθεται) και κλείνουν αδιακρίτως. Γνωρίζουμε ότι τρόπος για να κλείσουν είναι η σταδιακή υποβάθμισή τους, ώστε να μην εκπληρώνουν τους βασικούς τους σκοπούς και να απαξιωθούν. Γνωρίζουμε ότι το ΤΑΠΑ περιελήφθη στην έκθεση της Planet-Deloitte και μάλιστα με λανθασμένα στοιχεία (ότι δήθεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό), έχει ενταχθεί στις διαρροές περί «λίστας Σταμάτη», ενώ έχουν διατυπωθεί και προτάσεις περί διαχωρισμού σε «καλό» και «κακό» ΤΑΠΑ.

Πώς φτάσαμε όμως ως εδώ;
Η οικονομική λειτουργία του ΤΑΠΑ ήταν υποστηρικτική-συμπληρωματική του έργου της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, ειδικά όταν
√ καταργήθηκε χωρίς να αντικατασταθεί από κάποια ανάλογη πίστωση ο Ειδικός Λογαριασμός
  ο τακτικός προϋπολογισμός απομειώθηκε σε βαθμό εξαφάνισης
√ οι προμηθευτές πλέον δεν παρέχουν πίστωση στο ελληνικό δημόσιο
με αποτέλεσμα τα χρήματα του ΤΑΠΑ να αποτελούν ουσιαστικά τη μόνη δυνατότητα για τις άμεσες και πιεστικές ανάγκες των Εφορειών Αρχαιοτήτων και των Μουσείων, τη μόνη ρευστότητα. Τα προβλήματα του ΤΑΠΑ δεν ξεκίνησαν τώρα, τώρα εντείνονται στο έπακρο:
1.Η απομείωση των αποθεματικών του ΤΑΠΑ, χωρίς προειδοποίηση, λόγω του PSI. Από τη διαδικασία αυτή το ΤΑΠ έχασε 32 εκατομμύρια ευρώ, που ήταν χρήματα των μνημείων και δεν αντικαταστάθηκαν.
2.Ο νόμος 4071/2012 [ΦΕΚ 85.Α/2012] (άρθρο 45, παρ. 9) σύμφωνα με τον οποίο το 40% των εσόδων του ΤΑΠ θα πηγαίνει στο ΥΠΟΙΟ.
3.Η απαγόρευση έκδοσης ΧΕΠ (Χρηματικό Ένταλμα Προπληρωμής) από 1/1/2013, που περιελήφθη στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα. Λόγω αυτής της διάταξης, δεν έχουν αποδοθεί στις Εφορείες ούτε καν τα λειτουργικά έξοδα από 1/1/2013. Αυτό αποτέλεσε και την αιτία παραίτησης του νέου Προέδρου του ΤΑΠΑ. Να επισημάνουμε εδώ ότι το Χρηματικό Ένταλμα Προπληρωμής, που καταργήθηκε ως μη διαφανές για το δημόσιο λογιστικό, στην περίπτωση των Εφορειών Αρχαιοτήτων δεν χρησιμοποιείται για προπληρωμή αναγκών αλλά για χρωστούμενα.
Ήδη ακούγονται και γράφονται απόψεις, όπως «αφού δεν εκπληρώνει το σκοπό του, ας κλείσει και να δοθούν όλα σε ιδιώτες». Εδώ χρειάζεται μια αναγκαία παρένθεση: η περιπέτεια του ΟΠΕΠ ΑΕ, που ιδρύθηκε το 1997 εις βάρος του ΤΑΠΑ και με πολλές αιτιάσεις για τη «μη ευελιξία» του ΤΑΠ και για «λειτουργία με βάση κριτήρια ιδιωτικοοικονομικά», έκλεισε το 2010 αφήνοντας πίσω του καταγγελίες για κακοδιαχείριση και διορισμούς καλοπληρωμένων συμβούλων από το παράθυρο, σκιές για προμήθειες και μια τρύπα 7 δις που κλήθηκε να την καλύψει το ελληνικό δημόσιο. Επίσης, προκάλεσε έντονο πρόβλημα στο ΤΑΠ, του οποίου ουσιαστικά ανασχέθηκε η δημιουργική δραστηριότητα (αφού έμφαση δόθηκε στον ΟΠΕΠ), μειώθηκαν τα έσοδα και στο τέλος αναγκάστηκε να αγοράσει όλο το στοκ των προϊόντων του ΟΠΕΠ ΑΕ και μάλιστα σε τιμή λιανικής, προκειμένου να μειωθεί η μαύρη τρύπα του ΟΠΕΠ! Αυτό και μόνο το παράδειγμα θα έπρεπε να προβληματίσει έντονα τους θιασώτες της «ευελιξίας» στα δημόσια οικονομικά.

ΑΜΕΣΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΕΠΙΛΥΣΗ:
1. Να βρεθεί λύση άμεσα για τα λειτουργικά έξοδα των Εφορειών Αρχαιοτήτων, των Μουσείων και των λοιπών Υπηρεσιών Πολιτισμού:
  • Οι λογαριασμοί κοινής ωφέλειας θα πρέπει να πληρώνονται συγκεντρωτικά από το ΤΑΠΑ και όχι από τις κατά τόπους Υπηρεσίες (με ενημέρωση των Υπηρεσιών για να αποφεύγονται λάθος πληρωμές)
  • Τα λοιπά λειτουργικά έξοδα θα πρέπει να καταβάλλονται τακτικά στις Περιφερειακές και Ειδικές Περιφερειακές Υπηρεσίες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας (π.χ. κάθε δίμηνο).
  • Να εξαιρεθεί το ΤΑΠ από την απαγόρευση έκδοσης ΧΕΠ, έστω μέχρι συγκεκριμένου ποσού.
  • Να ανασταλεί η διάταξη του άρθρου 45 (παρ. 9) του Ν. 4071/2012 [ΦΕΚ 85.Α/2012], που προβλέπει ότι ποσοστό έως 40% των ετήσιων εσόδων του ΤΑΠΑ αποδίδεται στον κρατικό προϋπολογισμό. Αυτό μπορεί να γίνει με την αιτιολογία ότι το ΤΑΠΑ δεν επιχορηγείται από τον κρατικό προϋπολογισμό (όπως άλλα ιδρύματα, π.χ. πανεπιστήμια και νοσοκομεία, που επίσης έχασαν αποθεματικά από το κούρεμα) και ως εκ τούτου, είναι ένα αντιστάθμισμα για την απώλεια των αποθεματικών του.
2. Να θωρακιστούν τα αποθεματικά του ΤΑΠΑ από νέο πιθανολογούμενο «κούρεμα» των ομολόγων.
3. Να γίνει ρύθμιση του δανείου που στραγγαλίζει οικονομικά το ΤΑΠΑ. Με δεδομένο ότι το PSI δεν ήταν επιλογή του Ταμείου, κρίνεται αναγκαία η παρέμβαση σε κυβερνητικό επίπεδο, ώστε να ρυθμιστεί το θέμα της δόσης του δανείου, που είναι υποχρεωμένο να καταβάλλει το ΤΑΠΑ. Άλλωστε, ανάλογη νομοθετική ρύθμιση έχει ήδη ψηφιστεί και ισχύει για τα χρέη των ΟΤΑ.
4. Θεσμική θωράκιση της περιουσίας του ΤΑΠΑ από οποιεσδήποτε σκέψεις «αξιοποίησης» μέσω του ΤΑΙΠΕΔ ή άλλης διαδικασίας. Τα μνημεία, τα ακίνητα και οι εκτάσεις, που έχουν απαλλοτριωθεί για αρχαιολογικούς σκοπούς, είναι αναγκαίο –για λόγους προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς– να παραμείνουν στην αρμοδιότητα και τη διαχείριση του ΤΑΠΑ και των Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού, όπως άλλωστε επιβάλλει το Σύνταγμα και η αρχαιολογική νομοθεσία. Είναι αναγκαίο να υπάρξει μέριμνα του ΥΠΠΟ και του ΤΑΠΑ, ώστε να εξαιρεθούν ρητά τα εν λόγω ακίνητα και μνημεία από τα νομοσχέδια που αφορούν την εκποίηση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου.
5. Να αυξηθούν τα έσοδα από τους Αρχαιολογικούς Χώρους και τα Μουσεία:
  • Με συστηματικό έλεγχο των εισιτηρίων. Να επεκταθεί το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε όλους τους μεγάλους χώρους. Να υπάρξει η δυνατότητα έκδοσης εισιτηρίου μέσω διαδικτύου.
  • Με επανεκκίνηση της παραγωγής πωλητέων ειδών, αντιγράφων, οδηγών και βιβλίων καθώς και την διατήρηση του απαραίτητου προσωπικού για να είναι ανοιχτά τα πωλητήρια μουσείων και αρχαιολογικών χώρων. Η ποιότητα των προϊόντων του ΤΑΠΑ (εκμαγείων, βιβλίων, αντιγράφων και νέων παραγωγών), πρέπει να συνεχίσει να χαρακτηρίζεται από επιστημονική αυστηρότητα, εμπειρία αλλά και σύγχρονη αντίληψη, καθώς το «brand name» του ΤΑΠ αποτελεί από μόνο του ένα περιουσιακό στοιχείο του ελληνικού δημοσίου και δεν μπορεί να υποκατασταθεί, όπως έδειξε και η κακή «περιπέτεια» του ελλειμματικού ΟΠΕΠ ΑΕ, ούτε να παραδοθεί στην ιδιωτικοποίηση μέσω της σταδιακής υποβάθμισης.
  • Με σύγχρονο σύστημα παρακολούθησης της κίνησης των προϊόντων και των βιβλίων στις αποθήκες και τα πωλητήρια του ΤΑΠΑ και δυνατότητα ηλεκτρονικών πωλήσεων και παραγγελιών μέσω του site του ΤΑΠ.
  • Με μέριμνα να παραμείνουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα του ΤΑΠ οι εκμαγεύσεις για τρίτους φορείς και να υπάρξουν έσοδα από τη δραστηριότητα αυτή.
  • Με εξορθολογισμό των εσόδων από τα κυλικεία-αναψυκτήρια και αποβολή όσων επιχειρηματιών δεν καταβάλλουν τα νόμιμα ενοίκια. Αυτό είναι δυνατόν να επιτευχθεί με σημειακές παρεμβάσεις, σε συνεργασία με τις κατά τόπους Υπηρεσίες, ώστε να ενοικιαστούν και τα αναψυκτήρια μικρότερων χώρων ή μουσείων, όπου οι σχετικοί διαγωνισμοί έχουν αποβεί άκαρποι.
  • Με παρακολούθηση των εσόδων από εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται σε αρχαιολογικούς χώρους, για τις οποίες έχει ατονήσει ιδιαίτερα η είσπραξη τελών υπέρ του ΤΑΠ. Είμαστε υπέρ της χρήσης αρχαιολογικών χώρων και Μουσείων για ανοιχτές εκδηλώσεις, όμως χρειάζεται μια αυστηρή πολιτική ελέγχου της ποιότητας των εκδηλώσεων και των πραγματικών τους σκοπών, καθώς και μια αυστηρότητα στην είπραξη τελών υπέρ του ΤΑΠ (συχνά το ΥΠΠΟ μπαίνει ως «συνδιοργανωτής» ακόμη και σε αμφίβολης ποιότητας εκδηλώσεις, με μόνο αποτέλεσμα να μην υπάρχουν τέλη υπέρ του ΤΑΠ).
  • Με αλλαγή στα τέλη και στον τρόπο έγκρισης και είσπραξής τους από τη χρήση οπτικού υλικού σε εκδόσεις έντυπες και διαδικτυακές, και από την κινηματογράφηση. Παρότι εκδόθηκαν δύο πρόσφατες Υπουργικές Αποφάσεις για το θέμα αυτό (2011), έχουμε φτάσει σε ένα παράλογο τρόπο αντιμετώπισης: όλα ελέγχονται από το ΚΑΣ με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται η δουλειά της Κεντρικής Υπηρεσίας σε υπέρμετρο βαθμό, δεν υπάρχει διάκριση στις απλές κινηματογραφήσεις (πχ δημοσιογραφική κάλυψη) με αποτέλεσμα να υπάρχουν διαφυγόντα έσοδα, επιβάλλονται τέλη χρήσης που δεν ελέγχονται ποτέ γιατί δεν υπάρχει αρμόδια υπηρεσία κ.λπ.
6. Να καθοριστεί το ύψος της συνεισφοράς του Μουσείου Ακρόπολης στο ΤΑΠΑ, καθώς δεν έχει εκδοθεί η σχετική ΚΥΑ που προβλεπόταν από το Ν. 3711/2008.
7. Να προχωρήσει η ηλεκτρονική έκδοση του Αρχαιολογικού Δελτίου, ώστε η δημοσίευση των αποτελεσμάτων των ανασκαφών και των λοιπών αρχαιολογικών ερευνών, που αποτελεί υποχρέωσή μας απέναντι στην διεθνή αρχαιολογική κοινότητα, να μην καθυστερεί για τόσα πολλά χρόνια αλλά και να αποδεσμευτούν κονδύλια για την έκδοση των διδακτορικών διατριβών.
Τμήμα του τέλους χρήσης να μαζεύεται σε ένα χωριστό «κουμπαρά» και να αποδίδεται για τη δημοσίευση συγκεντρωτικών αποτελεσμάτων σωστικών ανασκαφών.
8. Να εξορθολογιστούν οι απαλλοτριώσεις αλλά και οι αποζημιώσεις για στέρηση χρήσης ακινήτων ή οικοπέδων, σε συνεργασία με τις κατά τόπους Εφορείες Αρχαιοτήτων, ώστε να παύουν να αποζημιώνονται οι ιδιοκτήτες, όταν τελειώνει η χρονική περίοδος της στέρησης χρήσης και να εξοικονομηθούν κονδύλια για τις νέες απαλλοτριώσεις.
9. Να επιστραφούν στο σύνολό τους στην Αρχαιολογική Υπηρεσία οι πόροι του ΟΠΑΠ, που διατίθεντο στα μνημεία μέσω του Ειδικού Λογαριασμού, με τη θεσμοθέτηση ποσοστού επί των εσόδων του ΟΠΑΠ, που θα κατευθύνεται αποκλειστικά σε έργα πολιτισμού και θα χορηγείται με διαφανείς διαδικασίες υπέρ της πολιτιστικής κληρονομιάς.
10. Να συμμετάσχει το ΤΑΠΑ στον σχεδιασμό εκστρατείας για την προβολή όλων των Μουσείων και Αρχαιολογικών Χώρων στο εσωτερικό και το εξωτερικό, η οποία μπορεί να γίνει αδαπάνως σε συνεργασία με τον ΕΟΤ, τα δημόσια ραδιοτηλεοπτικά μέσα, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τις αεροπορικές-ακτοπλοϊκές εταιρείες και τα λιμάνια της χώρας.
Να μπορέσει το ΤΑΠ να σχεδιάσει προγράμματα με βάση τις νέες τεχνολογίες: διαδικτυακή προβολή των μουσείων, διαδικτυακή ξενάγηση, ηλεκτρονικούς οδηγούς.
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων θεωρεί ότι το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων επιτελεί ένα νευραλγικό τμήμα της δουλειάς της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και πρέπει να στηριχτεί από όλους. Οι απαλλοτριώσεις, οι επιστημονικές εκδόσεις, το Αρχαιολογικό Δελτίο, τα πωλητήρια και τα κυλικεία των αρχαιολογικών χώρων και μουσείων αποτελούν αναφαίρετο τμήμα της προστασίας και προβολής των μνημείων. Είναι απαραίτητη η συνεργασία όλων ώστε να θωρακιστεί και να παραμείνει το ΤΑΠΑ προσανατολισμένο στους σκοπούς της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, ενάντια σε κάθε λογική εκποίησης ή ενσωμάτωσης στη «μαύρη τρύπα» του δημόσιου χρέους.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: