Παρασκευή 27 Ιουλίου 2018

Κι όμως υπάρχουν σχέδια και ευθύνες

Οι κάτοικοι, που θρηνούν τους ανθρώπους και την περιοχή τους, έχουν την αίσθηση ότι έμειναν αβοήθητοι και ότι κανείς δεν τους καθοδήγησε την ώρα που η φωτιά μαινόταν. Εκτός όμως από τον ακραίο άνεμο, εκτός από τον οικιστικό λαβύρινθο και τις διαχρονικές ευθύνες της πολιτείας, έκαναν όλοι όσοι έπρεπε όλα όσα έπρεπε εκείνη την ημέρα; Κι όμως, και αναλυτικό σχέδιο υπάρχει και επακριβώς περιγράφεται ο ρόλος του κάθε αρμόδιου.
Το «Σχέδιο δράσεων πολιτικής προστασίας για την αντιμετώπιση κινδύνων λόγω δασικών πυρκαγιών» συντάσσεται από τη Διεύθυνση Σχεδιασμού και Αντιμετώπισης Εκτακτων Αναγκών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, που υπάγεται στο υπουργείο Εσωτερικών. Το σχέδιο περιγράφει με ακρίβεια τι ακριβώς πράττουν όλοι οι εμπλεκόμενοι -από την Πυροσβεστική, την ΕΛ.ΑΣ., το Λιμενικό, τον Στρατό, μέχρι την τοπική αυτοδιοίκηση κάθε βαθμίδας, ενώ τον συντονισμό έχει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
Η αντιπυρική περίοδος στη χώρα μας ορίζεται από την 1η Μαΐου μέχρι την 31η Οκτωβρίου -φέτος το σχέδιο για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών στάλθηκε στους αρμόδιους φορείς την 25η Μαΐου. Το πρώτο βήμα πρόληψης των πυρκαγιών είναι η Εκδοση Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς με ευθύνη της Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Αντιμετώπισης Εκτακτων Αναγκών της ΓΓΠΠ καθημερινά κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου. Τη Δευτέρα, με βάση τον χάρτη που αναρτά η ΓΓΠΠ, ο κίνδυνος για όλη την Αττική ήταν στο επίπεδο 4, δηλαδή εξαιρετικά υψηλός. Το Κέντρο Επιχειρήσεων της Πολιτικής Προστασίας εξέδωσε ως όφειλε ιδιαίτερο προειδοποιητικό σήμα, προκειμένου να τεθούν οι φορείς σε κατάσταση ετοιμότητας.
● Επίσης, όταν προβλέπεται τόσο υψηλός κίνδυνος, ο γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας δύναται να ζητήσει από τους φορείς πολιτικής προστασίας τη λήψη επιπλέον πρόσθετων μέτρων πρόληψης και ετοιμότητας. Με δεδομένους τους ακραίους ανέμους, ποια επιπλέον μέτρα λήφθηκαν;
Γενικό Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτακτων Αναγκών εξαιτίας Δασικών Πυρκαγιών
Το Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών εξαιτίας Δασικών Πυρκαγιών ενεργοποιείται και εφαρμόζεται σε καθημερινή βάση κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου. Βάσει αυτού οι Περιφέρειες και οι δήμοι οφείλουν να έχουν συντάξει μνημόνιο ενεργειών που να απαντά σε πέντε ερωτήματα (ποιος πράττει τι, πότε, πού και γιατί).
Το μνημόνιο κοινοποιείται στις διοικήσεις των πυροσβεστικών υπηρεσιών και των υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ. που εδρεύουν εντός των διοικητικών τους ορίων. Επιμέρους μνημόνια ενεργειών θα πρέπει να καταρτίσουν και οι λοιπές οργανικές μονάδες των δήμων και των Περιφερειών που εμπλέκονται σε δράσεις πολιτικής προστασίας.
Ασκήσεις Πολιτικής Προστασίας σε επίπεδο δήμων και Περιφερειών της χώρας
Στο πλαίσιο αυτό, με εντολή των περιφερειαρχών, οι Δ/νσεις Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειών και ομοίως με εντολή των δημάρχων τα γραφεία Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειών και των Δήμων καλούνται να προγραμματίζουν σε ετήσια βάση τις προβλεπόμενες ασκήσεις ετοιμότητας. Πότε έγιναν οι συγκεκριμένες ασκήσεις από την Περιφέρεια και τους εμπλεκόμενους δήμους; Και τι ακριβώς προέβλεπαν ως εναλλακτικά σενάρια δράσης στη συγκεκριμένη περιοχή με δεδομένες τις οικιστικές ιδιορρυθμίες της;
Απομάκρυνση πολιτών
Στο 2934/06-05-2015 έγγραφο της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας περιγράφονται με αναλυτικό τρόπο οι εμπλεκόμενοι φορείς, οι προϋποθέσεις και περιορισμοί για την υλοποίηση του μέτρου. Επίσης, δίνονται κατευθυντήριες οδηγίες για τη λήψη της απόφασης.
● Η απομάκρυνση πολιτών πρέπει να δρομολογείται εγκαίρως (ενώ η καταστροφή βρίσκεται σε εξέλιξη) και κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις και περιορισμούς, η εκτίμηση των οποίων γίνεται σε τοπικό επίπεδο.
● Αρμόδιος για την εισήγηση της οργανωμένης προληπτικής απομάκρυνσης των πολιτών είναι ο εκάστοτε επικεφαλής αξιωματικός του Πυροσβεστικού Σώματος, ο οποίος ενεργεί σε τοπικό επίπεδο ως συντονιστής του πυροσβεστικού έργου. Στο πλαίσιο αυτό προτείνει εγκαίρως και επακριβώς στο αρμόδιο όργανο (δήμαρχος κ.λπ.) τα όρια της περιοχής που θα χρειαστεί να υλοποιηθεί η δράση. Οπως ακούσαμε στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου από τον αρχηγό της Πυροσβεστικής, μια τέτοια εισήγηση έγινε στον δήμαρχο Μαραθώνα.
Με βάση το σχέδιο πώς προβλέπεται μια τέτοια εκκένωση;
● Ο δήμαρχος καθορίζει άμεσα σημείο συγκέντρωσης για τους επικεφαλής των φορέων που εμπλέκονται (ΕΛ.ΑΣ., Π.Σ., ΕΚΑΒ, υπεύθυνος Πολιτικής Προστασίας).
● Ο δήμαρχος πρέπει εγκαίρως να εκτιμήσει τον αριθμό των ατόμων που πρέπει να απομακρυνθούν με βάση τα δημογραφικά στοιχεία ή άλλες πληροφορίες που σχετίζονται με τον αριθμό των ατόμων που διαβιούν ή βρίσκονται στην περιοχή αυτή για διαφόρους λόγους (παραθεριστές κ.λπ.).
● Η έγκαιρη εξασφάλιση των μέσων απομάκρυνσης αποτελεί κρίσιμη παράμετρο στη λήψη της απόφασης. Επίσης μια άλλη παράμετρος που πρέπει να εξεταστεί είναι και η δυνατότητα απομάκρυνσης των πολιτών με δικά τους μέσα από καθορισμένα δρομολόγια στα οποία έχει εξασφαλιστεί ο έλεγχος της κυκλοφορίας.
● Ενημέρωση κοινού όταν έχει ληφθεί απόφαση για την απομάκρυνσή του. Η δημόσια ανακοίνωση της απόφασης προς ενημέρωση του κοινού πρέπει να συντάσσεται με ευθύνη του δημάρχου που έλαβε την απόφαση.
● Πέραν των μέσων μαζικής ενημέρωσης τοπικής ή πανελλαδικής εμβέλειας, που θα αναμεταδώσουν την ανακοίνωση, η ενημέρωση γίνεται πόρτα πόρτα και με διερχόμενο όχημα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: